Så monterar du dragkrok och elsats
Att montera en dragkrok är enklare än vad man kan tro och är man bara någorlunda händig är monteringssvårighetsgraden på de flesta dragkrokar överkomlig. Med hjälp av Dragkrokexpertens kortfattade generella steg-för-steg-guide kan du lätt bilda dig en uppfattning om svårighetsgraden. Tänk på att du alltid kan låta en expert montera åt dig.
Rätt material för att montera dragkrok själv
Eftersom de flesta bilmodeller finns i olika utrustningsutföranden är det viktigt att att du noga läser igenom produktbeskrivningen för att kunna veta ifall dragkroken passar just din bil. Om du är osäker så tveka inte att kontakta oss på 0700-10 10 00.
Rätt verktyg för dragkroksmontering
I normalfallet behövs det inga specialverktyg för att montera dragkroken. Däremot kan du räkna med att behöva skruvmejsel, hylsnyckelsats och momentnyckel. I många fall behöver man göra en utskärning i stötfångaren för att ge plats åt dragkulan - då behöver du även sticksåg. På vår produktsida kan du ladda ner monteringsanvsningen, vanligtvis brukar tillverkaren skriva ut vilka verktyg som är nödvändiga för att montera dragkroken.
Förberedelser
Montera bort stötfångaren. Tänk på att det kan finnas sladdar till lampor och PDC i stötfångaren, kontakterna till dessa måste dras ut innan stötfångaren tas bort.
Montera dragkrok
Montera sedan dragkroken enligt medföljande anvisningar. Glöm inte att dra åt bultar och skruvar i enhliget med rekommenderat åtdragningsmoment.
Montera elsats
Läs igenom monteringsanvisningen och installera därefter elsatsen.
Återställ
Montera tillbaka bilens stötfångare och eventuella kontakter till lampor, PDC, etc..
Besiktning
Sedan 2013 är kravet på besiktning vid eftermontering av dragkrok slopat förutsatt att bilen är typgodkänd och att dragkroken är typgodkänd för bilen. Se därför till att spara monteringsanvisningen eftersom den gäller som intyg på att din dragkrok är typgodkänd.