Parter
Dessa köpvillkor gäller mellan dig som konsument (Köpare) och BilX Nordic AB (Säljare).
Information om BilX Nordic AB
Org nr: 556861-0256
Adress: Karlsrovägen 60, 302 41 Halmstad
växel: 0700-10 10 00
e-post: kontakt@dke.se
För att kunna handla på dragkrokexperten måste du ha rätt att ingå avtal, det vill säga vara myndig. Dessa vilkor gäller när du handlar som konsument. För företag tillämpas den svenska köplagen (1990:931)
Köpare benäms i köpvillkoren nedan som "du" och säljare som "vi" eller "Dragkrokexperten".
Beställning
Vid beställning av varor eller tjänster på dragkrokexperten.se ingår du ett avtal när du bekräftar beställningen i Dragkrokexpertens onlinekassa. Dragkrokexperten skickar en orderbekräftelse med e-post eller SMS till de kontaktuppgifter du angett.
Vid uppenbara felaktigheter (exempelvis pris) förbehåller sig Dragkrokexperten rätten att korrigera beställningen. Detta är att anse som ett nytt avtalserbjudande och du kan avbryta din beställning om du är missnöjd.
Aktuellt lagersaldo för varje vara finner du i webshoppen. Om din beställning inte kan levereras på grund av avikelser i lagersaldot kontaktar vi dig och du kan välja att ändra eller avbryta beställningen.
Ibland kan leveransförseningar inträffa och dragkrokexperten kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen.
Dragkrokexperten förbehåller sig att ensidigt avbryta din besällning i de fall då varan är slutsåld hos underleverantör.
Vid oförutsedda händelser, Force Majure, som ligger utanför Dragkrokexpertens kontroll (exempelvis naturkatastrofer, krig, strejker, pandemier osv.) förbehåller vi oss rätten att avbryta din beställning.
Priser och betalning
Priset för varje vara och tjänst anges inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. För företag anges pris exklusive moms. Lägsta ordervärde är 10kr
Varor förblir Dragkroksexpertens egendom tills dess full betalning mottagits.
Dragkrokexperten använder Klarna för att hantera betalningar. Som konsument kan du välja mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning. Företag kan välja mellan fakrurabetalning och kortbetalning. Klarnas fakturor har en förfallotid på 14 dagar.
Klarna använder sig vid kortbetalning av 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode).
Fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på https://www.klarna.com/se/villkor/
Leverans
Valt leveranssätt anges på orderbekräftelsen och produkterna anses levererade när du har dem i din besittning.
Leverans sker i enlighet med de personuppgifter som anges i samband med beställningen. Om det visar sig att uppgiterna inte är korrekta är det utom Dragkroksexpertens ansvar.
Aktuelt lagersaldo och förväntad leveranstid anges under varje produkt. De angivna leveranstiderna är ungefärliga och ibland kan det tillkomma någon arbetsdag, i synnerhet för beställningar som ska levereras till postnummer som börjar på 8 och 9.
Beställda varor som finns i lager skickas inom 24 timmar med Bring, varor som inte finns i lager skickas ibland med UPS från utlandet. Varorna levereras direkt till din dörr eller utlämningsställe beroende på kollits storlek Du får alltid en länk för att kunna spåra försändelsen.
Endast leverans inom Sverige är möjlig.
Ibland kan leveransförseningar eller avikelser i saldot inträffa och dragkrokexperten kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen.
Reklamation
När du har mottagit din vara är det viktigt att du kontrollerar att den inte blivit skadad under leveransen, att det är rätt vara eller att den inte har fel och brister.
Ibland kan leveransförseningar inträffa och dragkrokexperten kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen
Du har rätt att reklamera en vara som har fel och brister inom inom tre år, Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två månader anses alltid inom skälig tid. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte fel som uppkommit på grund av normalt slitage.
Reklamation sker med fördel via melj till reklamation@dke.se. Tänk på att bifoga kontaktinformation, bilder, kvitto och information om hur felet uppstått.
Dragkrokexperten förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand ny leverans och i tredje hand återbetalning.
Garanti
Dragkrokexperten lämnar garanti på alla varor, i normalfallet 5 år om inte annat anges.
Garantitiden räknas från kvittots datering.
Dragkrokexperten ansvarar inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt eller genom onormalt slitage. Varan får ej heller ha ändrats ifrån sitt ursprungliga utförande.
Garantiärenden hanteras genom att mejla till reklamation@dke.se. Bifoga kontaktinformation, kvitto och ärendebeskrivning.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning förutsatt att du inte ingått avtalet i någon av Dragkrokexpertens lokaler.
Vill du utöva din ångerrätt skicka ett meddelande till kontakt@dke.se vari det tydligt framgår att du vill ångra ditt köp. Bifoga kvitto, ordernummer samt kontaktuppgifter. Du kan också använda konsumentverkets standardformulär om du vill använda din ångerrätt. Formuläret hittar du här. Det ifyllda formuläret kan mejlas till reklamation@dke.se eller skickas adressen nedan.
DragkrokExperten
Karlsrovägen 60
SE-302 41 Halmstad
Du får då tillbaka en returfraktsedel som du använder för att utan dröjsmål (senast inom 14 dagar) returnera varan. Köparen är skyldig att bekosta returleveransen och säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen senast 14 dagar efter det att medelandet om att köparen önskar ångra sig. Dock behöver antingen varan kommit åter till säljaren eller måste köparen lämna bevis på att varan har återsänts innan återbetalning kan ske.
OBS! Tänk på att frakten vid beställning av en takbox är kraftigt reducerad, så behöver du skicka tillbaka takboxen kostar det 1500-3000 kr beroende på var i landet du bor.
Kom ihåg att spara eventuellt kolli-id så att försändelsen blir spårbar samt kvittens vid inlämnandet.
Avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning kommer att göras till följd av att du hanterat varan mer än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion.
Transportskador
Om du ser att varan är skadad vid leveranstillfället så anmäl det direkt till ansvarig transportör. Om du upptäcker att varan är skadad när du packar upp den så anmäler du den till oss genom att mejla till reklamation@dke.se. Detta ska göras snarast möjligt, dock senast fem dagar från mottagningsdatum.
Bifoga ett foto på transportskadan samt ordernummer och mejladress för att förkorta hanteringstiden.
Dragkrokexperten kommer omgående skicka en ny vara kostnadsfritt och ansvara för reklamationsprocessen med berörd speditör.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp betalar Dragkrokexperten tillbaka dig inom 14 dagar från det att vi mottagit returprodukten, dock minus kostnaden för återfrakt.
Om den retunerade varan inte kommit åter avaktar Dragkrokexperten med betalning tills antingen varan kommer åter eller konsumenten lämnat bevis på att produkten skickats åter.
Vid godkänd reklamation återbetalar Dragkrokexperten hela beloppet, inklusive fraktkonstnader och annan eventuell ersättning, utan onödigt dröjsmål.
Dragkrokexperten återbetalar med samma betalsätt som vid köpet. Är inte det möjligt sker återbetalningen med banköverföring.
Bokningsvillkor för verkstadstjänster
Allmänt
Följande villkor gäller vid beställt arbete samt vid inlämning av fordon hos våra verkstäder. Villkoren. Dragkrokexperten följer ARN (Allmänna reklamationsnämnden) samt MRF(Motorbranchens riksförbund) allmänna regler och rekommendationer. Besiktning av arbetet utförs av Dragkrokexperten och räknas ej som officiell besiktning Vi rekommenderar att arbeten även besiktigas hos Svensk Bilprovning AB.
Leverans
Materialet som används vid bokad tjänst levereras till vald verkstad.
Specifikation
Beställt arbete specifieras i Dragkrokexpertens onlinekassa. Priset baseras på att bilen är i gott skick och i standardutförande om inte annat avtalats. Om arbetet inte kan slutföras på grund av fordonets skick förbehåller sig Dragkroksexperten rätten att debitera kunden för påbörjat arbete med ordinarie timtaxa, 750kr/tim ex moms.
Garanti & Reklamation
Verkstaden garanterar resultatet av arbetet under 5 år efter det att uppdraget har avslutats. Du har tre års reklamationsrätt enligt lag.
Vi ansvarar inte för fel som uppkommit genom att genom onormalt slitage eller att något ändrats från sitt ursprungliga utförande.
Är det utförda arbetet felaktigt och/eller har materialet fel och brister är det viktigt att du inom skälig tid, två månader, reklamerar felet.
Garanti & reklamationsärenden görs hos Dragkrokexperten på mejl reklamation@dke.se
Dragkrokexperten förbehåller sig rätten att åtgärda felet och ersätter därför inga kostnader i samband med att konsumenten vidtagit åtgärder för att åtgärda felet.
Vid fel av sådan karkaktär att det kan härledas till Dragkrokexperten, står Dragkrokexperten för eventuella omkostnader i anslutning till avhjälpande av felet. Dragkrokexperten har rätt att debitera kunden för kostnader för en besiktning eller liknande undersökning av fordonet, orsakade av en uppenbart ogrundad reklamation, eller där felet orsakats av kunden genom felaktig användning eller misskötsel.
Tänk på Garanti & Reklamationsrätten är bunden till konsumenten och inte till fordonet. Byter fordonet ägare förverkas Garanti & Reklamationsrätten.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du rätt att ångra din bokning inom 14 dagar från den dag bokningen gjordes.
Ångerrätt gäller dock inte om en tjänst fullgjorts och om konsumenten har samtyckt till att tjänsten börjar utföras utan att ångerrätt finns efter att tjänsten fullgjorts.
Vid bokning av verkstadstjänster hos Bilx Nordic AB samtycker du till att ångerrätten förverkats när tjänsten har fullgjorts.
Vill du utöva din ångerrätt skicka ett meddelande till kontakt@dke.se vari det tydligt framgår att du vill ångra din bokning. Bifoga bifoga bokningsbekräftelse samt kontaktuppgifter. Du kan också använda konsumentverkets standardformulär om du vill använda din ångerrätt.
Formuläret hittar du här. Det ifyllda formuläret kan mejlas till reklamation@dke.se eller skickas adressen nedan.
DragkrokExperten
Karlsrovägen 60
SE-302 41 Halmstad
Dragkrokexperten har rätt till ersättning för skäliga kostnader i samband med bokning av verkstadstjänster innan ångerrätten utövades.
Se avbokningsregler för konstnad i samband med utövande av ångerrätt i samband med verkstadstjänster.
Betalning
Dragkrokexperten använder Klarna för att hantera betalningar. Som konsument kan du välja mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning. Företag kan välja mellan fakrurabetalning och kortbetalning. Klarnas fakturor har en förfallotid på 14 dagar.
Klarna använder sig vid kortbetalning av 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode).
Fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på https://www.klarna.com/se/villkor/
Vid extra utfört arbete tillkommer timdebitering med 600kr/tim ex moms. Om inget annat avtal ingåtts skall inlämnat fordon hämtas upp innan verkstaden stänger för dagen. Därefter körs fordonet in i verkstaden och lämnas ut nästkommande vardag kl 08:00.
Avbokning
Du bokar av din tid via telefon: 0700 10 10 00, se avbokningsregler nedan. Om du har en tid bokad och inte har möjlighet att komma är det viktigt att du avbokar den i tid. Vi tar inte emot avbokningar via e-post.
Avbokningsregler:
Sker
avbokning 6+ arb.dagar innan är den kostnadsfri.
avbokningen 3-5 arb.dagar innan debiterar vi 400kr.
avbokningen 1-2 arb.dagar innan debiterar vi 750kr.
ingen avbokning eller avbokning samma dag debiterar vi 20% av beloppet.
Ombokning
För att ändra din bokade tid sker det via telefon: 0700 10 10 00, se ombokningsregler nedan. Om du har en tid bokad och inte har möjlighet att komma är det viktigt att du ombokar den i tid. Vi tar inte emot ombokningar via e-post.
Ombokningsregler:
Sker ombokning 1-2 arb.dagar innan debiterar vi 750kr.
Tilläggsarbete
I de fall som kunden inte kan nås inom skälig tid får verkstaden utföra tilläggsarbete om priset är lågt i förhållande till det ursprungligen avtalade priset eller om det finns särskilda skäl att anta att kunden önskar få tilläggsarbetet utfört. För ett tilläggsarbete har verkstaden rätt till ett pristillägg som är skäligt med hänsyn till tilläggsarbetets art, omfattning och utförande, normalt högst 15 % av ursprungspriset dock högst 3 000 kr.
Kundens ansvar
Kunden ansvarar för att fordonet är i gott skick och att skador och fel är dokumenterade innan det överlämnas till verkstaden. Dragkrokexperten ansvarar ej för kundens tillhörigheter.
Det är kundens ansvar att se till att fordonet tömts på tillhörigheter som kan försvåra arbetet, dessa inkluderar bl.a bilbarnstol, hundkoja, packning samt övrig utrustning som försvårar arbetet.
Dragkrokexperten förbehåller sig rätten att debitera kunden för nödvändig urplockning av tillhörigheter för att arbetet ska kunna påbörjas.
Om inte annat avtalats är kunden ansvarig för att beställt arbete och material får lov att utföras/monteras på fordonet. Vid montering av dragkrok på fordon med parkeringssensorer frånskriver Dragkrokexperten sig ansvaret att dragkulan inte ger utslag.
Personuppgifter
Dragkrokexperten kommer behandla dina personuppgifter vid köp av oss. För mer information om Dragkokexpertens behandling av personuppgifter se vår integritetsskyddspolicy.
Tvister
I första hand ska parterna vid tvist försöka göra upp i godo. Går det inte kan du alltid få ärendet prövat hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN. Du kan anmäla tvisten på deras hemsida.
Allmänna reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Vi förbinder oss att följa ARNs beslut.
Du kan även använda EU ODR som är tvistlösningsorgan som tillhandahålls av Europeiska kommissionen. Se länk